Plaatsen SCA slaaphefdak

Voor de T5 zijn er verschillende slaaphefdaken op de markt. Ik heb gekozen voor een dak van SCA. Hieronder volgt een beschrijving van hoe het dak ingebouwd kan worden.

.

Het dak nog in de doos

.

1. Voorbereidingen:

Allereerst dient de auto aan de binnenzijde gestript te worden. Het plafond dient uitgebouwd te worden en hierna kan de bekabeling los worden gehaald. Zorg ervoor dat de kabels ver genoeg naar beneden of naar de zijkant kunnen worden gehaald zodat ze niet in de weg zitten tijdens het zagen.

.

.

Om ervoor te zorgen dat er geen metaal splinters van het zagen tussen de ramen en andere kieren (binnen- en buitenzijde) komen kun je dit afplakken. Je kunt alle naden met tape afplakken of delen afdekken met plastic. Ik heb de auto aan de buitenzijde geheel afgedekt met plastic zodat de lak direct enigszins beschermd is. Aan de binnenzijde heb ik dit met name aan de voorzijde gedaan (stuk plastic onder het dak gehangen) om hiermee ook direct de stoelen te beschermen. Na de werkzaamheden dienen de metaal splinters goed uit de auto verwijderd te worden anders zullen deze gaan corroderen.

.

.

Om er voor te zorgen dat het dak niet naar beneden komt tijdens het zagen dien je het te ondersteunen met een aantal stutten.

2. Uitzagen van het dak:

Neem de tekening die bij het dak geleverd is over op het dak van de bus. Zorg ervoor dat de tekening haaks is en zo exact mogelijk wordt overgenomen. Het valt of staat niet met een paar millimeter omdat de uitsnede later volledig afgedekt wordt door de dakschaal.

.

.

Om een begin te kunnen maken met het zagen boor je in de hoekpunten van de tekening een gat waar de zaag doorheen past. Als je een recipro zaag gebruikt, zoals ik gedaan heb, zal de diameter van het gat wat groter moeten zijn en zul je een gatenzaag moeten gebruiken. Let op! Het uitgezaagde metaal deeltje is heet en als het op je bekleding van je stoelen valt zal het er een gat in branden. Zorg dus dat het wordt opgevangen.

.

.

Hierna kun je beginnen met zagen! Controleer af en toe of de kabels nog steeds buiten het bereik van het zaagblad blijven en of de ondersteuning nog goed staat. Let ook op ter plaatse van de B-stijl, hier zit de uitstulping van de schuifdeur en hier moet je “even”overheen.

.

.

Als het dak eruit gezaagd is moeten de overblijfselen van de steunbalken worden aangepast of verwijderd zodat hier straks de nieuwe ondersteuningen van het dakframe kunnen worden geplaatst. Ik heb de overblijfselen van de steunbalken verwijderd omdat ik niet met een slijptol aan de gang wilde vanwege de dan vele rondvliegende metaal deeltjes. De steundelen kun je verwijderen door de laspunten uit te boren. Achteraf had ik liever een stuk van de steundelen willen behouden omdat het monteren van de nieuwe steunen dan iets beter gaat en het uitboren best een klus is.

.

.

Hierna kan het dakframe gepast worden. Bij mijn bus, die twee schuifdeuren heeft, moest er aardig wat kracht worden gezet om het frame tussen de uitstulpingen van de schuifdeuren en de dakplaat door te drukken. Het frame dient nu goed gecentreerd op zijn plek gepositioneerd te worden en met klemmen vast gezet te worden. Nu moeten er, om de dakplaat straks aan het frame te bevestigen, om de +-20cm gaten worden geboord door de dakplaat en het frame. Hiervoor boor diameter 5.2mm gebruiken. Daarna kan het frame er weer uitgehaald worden.

Als alles gezaagd en geboord is dan dienen alle gezaagde randen van braampjes ontdaan te worden en in roestwerende verf gezet worden. Tijdens het drogen hiervan kunnen alvast metaaldeeltjes die in de auto gekomen zijn verwijderd worden en kan een deel van het plastic aan de binnen en eventueel ook buitenzijde verwijderd worden.

3. Plaatsen van het dakframe

Voor het dakframe definitief geplaatst kan worden moeten het frame en het dak goed gereinigd worden en in de primer worden gezet. Na het drogen van de primer kan de kit worden aangebracht (SIKA 221 o.i.d.) en het frame worden teruggeplaatst in het dak. Ter oriëntering voor de positie kunnen de eerder geboorde gaten worden gebruikt. Als het frame goed op zijn plek zit en goed geklemd is kan het met popnagels worden vastgezet. Overtollige kit dient hierna verwijderd te worden.

.

.

Onder het dakframe dienen nu de steunen te worden aangebracht. Dit gebeurd in principe op de plekken waar voorheen de dakligger zaten. Als je eventueel een hemel van een multivan wilt gaan inbouwen dan is het goed om rekening te houden met de bevestigingssteunen hiervan. Ik ben er achter gekomen dat als je deze op de opgegeven posities monteer ze elkaar in de weg zitten. Ook is het aan te bevelen popnagelgereedschap op luchtdruk te gebruiken! Als ik een popnageltang had moeten gebruiken was het een aardige marteling geworden…

.

.

4. Slaapdakmontage

Het plaatsen van het slaapdak op de bus wordt in de beschrijving gedaan met een takel installatie. De gasdrukveren worden dan van te voren aangebracht en het slaapdak wordt in open stand op de bus getild. Als je dit niet tot je beschikking hebt kun je het dak met vier man optillen en op de bus plaatsen. Je dient hem nu goed in positie te leggen en met name de frontspoiler goed op z’n gewenste plek te zetten. Als het dak goed zit dan aan de binnenzijde vastzetten met klemmen. Het dak kan nu met behulp van steunen open worden gezet en diverse gaatjes (volgens tekening) kunnen worden geboord. Bij het boren bij het dakscharnier het dak goed afplakken met tape zodat de boor de lak niet beschadigd. Let hier ook weer goed op of de kabels in de bus niet in de weg liggen.

.

aanwijzing voor boringen

.

Na het boren kunnen de klemmen losgehaald worden en het dak wat omhooggebracht. Ik heb dit gedaan door 2 balken tussen dak en slaapdak te steken. Je kunt nu de geboorde gaten ontbramen en behandelen met roestwerende verf. Verder moeten alle delen waar kit op moet komen geschuurd en ontvet worden.

Volgens onderstaande tekening kan dan, na delen te hebben geprimerd, kit aangebracht worden. Gebruik voldoende kit! met name in de regengoten, het slaapdak “drijft”straks volledig in de kit. Aansluitend kan het slaapdak weer geplaatst worden. Ter oriëntering kunnen weer de geboorde gaten gebruikt worden waar straks de popnagels in gaan.

.

aanwijzing voor kitten1

.

!Let er op dat de stof van het slaapdak niet tegen de kit komt!

Klem het dak weer vast aan de binnenzijde met lijmklemmen en breng de popnagels aan. Bij de spoiler aan de voorzijde worden van binnenuit drie parkers geplaatst. Draai de parkers niet te vast! Het dak moet nu 48 uur in de klemmen blijven staan tot de kit volledig gedroogd is.

Aan de buitenzijde kunnen nu alle randen gekit worden waarbij het handig is om een en ander met tape af te plakken.

.

.

5. Plaatsen van gasdrukveren

Het plaatsen van de gasdrukveren voor de dakschaal is een lastig klusje doordat er erg veel spanning op deze veren staat. Ik heb een spanband om de veer gedaan en deze voorzichtig op spanning gezet waarbij de veer een stukje wordt ingedrukt. Op deze manier kon ik de veer op de voorgemonteerde punten plaatsen. De veren voor het bed kun je plaatsen door ze aan de onderzijde op het montagepunt vast te zetten en er wat kracht op te zetten waardoor je ze indrukt en dan aan de bovenzijde vast kan klikken.

6. Plaatsen bedplank

Het plaatsen van de bedplank is het laatste wat gedaan moet worden. Leg de plank in het dak en zorg dat het goed gecentreerd ligt. Aan de achterzijde zitten scharnieren die vastgezet moeten worden. Je hebt hier een haakse boor nodig om gaten te boren. Hierna met een paar popnagels vastzetten en de klus is klaar!

.

bedplank monteren 1

.

Het resultaat!

het resultaat

.